Warunkiem przetrwania w dynamicznie zmieniającej się wokół nas rzeczywistości jest podążanie za tempem przemian cywilizacyjnych i technologicznych

Iwona Piotrowska

Wyzwanie to ma wymiar interdyscyplinarny, a jedną z dziedzin, w której owe zmiany są wprowadzane, jest edukacja. Wdrażanie nowoczesnych rozwiązań do nauczania nie jest obojętne dla naszych zdolności adaptacyjnych do dzisiejszego świata. Jakich nowości technicznych nie powinno zabraknąć w szkole XXI wieku? Nowe technologie rozszerzyły pojęcie szkoły, ponieważ dzięki mobilnym narzędziom istnieje obecnie możliwość uczenia się wszędzie i o każdej porze. Nastąpiła zmiana miejsca i czasu zachodzenia procesu kształcenia. Przestrzeń edukacyjna połączyła różne przestrzenie, takie jak: przestrzeń tradycyjną (tradycyjna szkoła wraz z infrastrukturą), przestrzeń społeczną (centra nauki, kultury, parki krajobrazowe) oraz przestrzeń wirtualną. W czasie nauczania zdalnego możliwością włączania obserwacji do procesu poznawania i rozumowania jest wykorzystanie nowoczesnych technologii, czyli technologii jako innowacyjnego rozwiązania z pogranicza nauki i techniki.

Nowe technologie wykorzystywane w procesie obserwacji

Prowadzenie zajęć z zastosowaniem nowych technologii podnosi efektywność nauki, ponieważ aktywizuje w równym stopniu obie półkule mózgowe: lewą, przyswajającą to, co werbalne, a także odpowiedzialną za myślenie analityczne i liczenie, oraz prawą, która odbiera emocje, obrazy, odpowiada za kreatywność, wyobraźnię przestrzenną i myślenie abstrakcyjne. Stymulowanie obu tych stref mózgu przekłada się bezpośrednio na efektywność zapamiętywania informacji. Używanie nowych technologii stymuluje proces zapamiętywania.

Przykłady nowych technologii

  • projektor multimedialny,
  • tablet,
  • smartfon,
  • tablica interaktywna,
  • wizualizer (połączenie skanera i kamery; umożliwia rejestrowanie dźwięku i ułatwia prezentacje multimedialne),
  • aplikacje mobilne,
  • e-booki,
  • internetowa platforma edukacyjna,
  • portale społecznościowe.

Technologie geoinformacyjne w szkole XXI wieku, GIS

  • GIS -– System Informacji Geograficznej (SIG; ang. Geographic Information Systems).
Inne określenia:
  • informacja przestrzenna,
  • informacja geoprzestrzenna,
  • termin geoinformacja zaproponowany jako następstwo zamiany systemów informacji geograficznej (GISystems) na naukę o informacji geograficznej (GIScience),
  • technologia informacji geoprzestrzennej,
  • „edukacja geoprzestrzenna” (geospatialeducation).

Technologie geoinformacyjne są ściśle związane z pozyskiwaniem informacji – danych – ich przechowywaniem, przetwarzaniem, analizą, udostępnianiem oraz wizualizacją. W związku z tym istnieje możliwość obrazowania związków, które zachodzą między obiektami i zjawiskami w przestrzeni geograficznej, dzięki czemu możliwa jest interpretacja takich zagadnień, jak lokalizacja, warunki, tendencje, prawidłowości oraz przeprowadzanie modelowania w zakresie zagadnień z geografii fizycznej i społeczno-ekonomicznej (ryc. 1). Pierwsze próby wprowadzania technologii geoinformacyjnych oraz systemów informacji geograficznej (GIS) do edukacji szkolnej zostały podjęte w ramach wydarzenia o charakterze międzynarodowym GIS Day (od 1999 roku organizowane na świecie, a w Polsce od 2001 roku) (Piotrowska 2018).

Do najważniejszych umiejętności kształtowanych poprzez stosowanie nowych technologii, a także technologii geoinformacyjnych należą:
  • wyszukiwanie wybranych lokalizacji na mapie;
  • wyszukiwanie danych i informacji w geoportalach;
  • pobieranie informacji i dokumentów z różnych źródeł;
  • obsługa narzędzia mapy (nawigacja po mapie);
  • analiza zdjęć lotniczych i satelitarnych oraz wnioskowanie na ich podstawie;
  • ocena aktualności i wiarygodności danych;
  • wykorzystywanie aplikacji z zasobów Internetu;
  • określanie powiązań i współwystępowania w przestrzeni;
  • wykorzystanie uzyskanych informacji oraz danych do opracowania prezentacji multimedialnej.
Ryc. 1. Wykorzystanie GIS w szkolnej edukacji geograficznej Źródło: Szkurłat, Hibszer, Piotrowska, Rachwał, Wieczorek T, 2019.

Przykładowe programy i aplikacje stosowane w kształcenia umiejętności w zdalnym nauczaniu geografii

  • Google Earth, wykonywanie pomiarów odległości i powierzchni przy wykorzystaniu aplikacji,
  • Geoportal, portal internetowy zapewniający dostęp do usług danych przestrzennych, tj. do usług dotyczących danych przestrzennych,
  • aplikacje dotyczące map (np. OpenStreet Map, Google Maps), które pozwalają na zapoznawanie się z planami miast,
  • przeglądanie zdjęć satelitarnych,
  • program Global Mapper,
  • oprogramowanie ArcGIS online,
  • zdjęcia satelitarne,
  • tworzenie profilu hipsometrycznego przy użyciu narzędzia Geocontext-Profiler.
Źródło: https://www.google.com/intl/pl_ALL/earth/resources/
Aplikacja Google Earth
Źródło: https://www.google.com/intl/pl_ALL/earth/resources/
Interaktywna mapa Geoportal
Źródło: https://geoportal360.pl/map
Źródło: https://geoportal360.pl/map

Źródło: https://geoportal360.pl/map

Interaktywna mapa Geoportal
Źródło: https://geoportal360.pl/map
Interaktywna mapa Geoportal
Źródło: https://geoportal360.pl/map
Źródło: https://www.openstreetmap.org

Literatura:

  1. Arends R.I. (1995). Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa.
  2. Bruner J., Krasińska E. (tł.) (1976). W poszukiwaniu teorii nauczania, Warszawa, PIW.
  3. Dylak S. (2000). Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa w kształceniu nauczycieli. [w:]Kwiatkowska H., Lewowicki T., Dylak S. (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli. WSP ZNP, Warszawa.
  4. Dylak S. (red.) (2011). Strategia kształcenia wyprzedzającego, Kolegium Śniadeckich, UAM, Poznań.
  5. Dylak S. (2012). Metoda projektów płaszczyzna wzajemnego dostrajania się szkoły i digital natives. Neodidagmata, nr 33/34.
  6. Dylak S. (2013). Architektura wiedzy w szkole, Difin, Warszawa.
  7. Fiedorowicz M. (2013). GPS w głowie, czyli skąd się bierze orientacja w terenie. Focus, nr 8.
  8. Grabowska A., Budohoska W. (1995). Procesy percepcji, PWN, Warszawa.
  9. Kurcz I., Polkowska A. (1990). Interakcyjne i autonomiczne przetwarzanie informacji językowych na przykładzie tekstu czytanego na głos, Ossolineum, Wrocław.
  10. Łobocki M. (1999). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
  11. Malinowska E., Lewandowski W., Harasimiuk A. (2004). Geoekologia i ochrona krajobrazu, UW, Warszawa.
  12. Martin Jean-Pol (1996). Das Projekt “Lernen durch Lehren” – eine vorläufige Bilanz. [in]: Henrici Gert, Zöfgen Ekkehard (Hg.): Fremdsprachen Lehren und Lernen (FLuL): Themenschwerpunkt: Innovativ-alternative Methoden, 25 Jg. Tübingen: Narr, 70-86.
  13. Martin Jean-Pol (2002). Lernen durch Lehren (LdL). [in:] Die Schulleitung – Zeitschrift für pädagogische Führung und Fortbildung in Bayern, Heft 4, 3-9.
  14. Medyczny model za “wewnętrzny GPS” w mózgu, 2015. [online] https://deon.pl/swiat/wiadomosci-ze-swiata/medyczny-nobel-za-wewnetrzny-gps-w-mozgu,304023.
  15. Mietzel G. (2002).Psychologia kształcenia. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  16. Niemierko B. (2004). Cele kształcenia.[w:] Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa.
  17. Okoń S. (1996). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa.
  18. Piotrowska I. (2005). Observation and presentation of phenomena in Geography education. [w:]  Donert K., Charzyński P. (ed.), Changing horizons in geography education. Geography in European higher education, 2. Herodot Network & Association of  Polish Adult Educators, Liverpool-Toruń, 52-57.
  19. Piotrowska I. (2006). Edukacja geograficzna jako podstawa postrzegania, rozumienia i ochrony środowiska przyrodniczego. [w:] Łanczont M., Janicki G. (red.), Wartości w geografii. UMCS, Lublin, 97-99.
  20. Piotrowska I. (2011). Fieldwork projects in bilingual geography teaching – orientation in geographical space. [in:] Donert K., Charzyński P., Podgórski Z. (ed.), Fieldwork in bilingual geography teaching. Geography in European higher education. EUROGEO & Association of  Polish Adult Educators, Toruń, 15:115-125.
  21. Piotrowska I. (2012a). Kształtowanie pojęć geomorfologicznych w dwujęzycznym nauczaniu geografii fizycznej. Studia i Prace z Geografii i Geologii 24, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
  22. Piotrowska I. (2012b). The didactic model LdL (Lernen durch Lehren; Learning by Teaching)
    as way to learn in regional Geography
    . [in:] Donert K., Charzyński P., Podgórski Z. (ed.), Bilingual teaching – globalization, regional geography and english integration. Geography in European higher education. EUROGEO & Association of  Polish Adult Educators, Toruń, 16: 120-125.
  23. Piotrowska I. (2014). Okulografia w badaniach postrzegania i konstruowania wiedzy geograficznej. [w:] Szkurłat E., Głowacz A. (red.) Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy. Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 4:175-189.
  24. Piotrowska I., 2016. Brain’s GPS  – not only for geographer. [in:] P. Charzyński, K. Donert, Podgórski Z.  (eds.) (2016), Mapping the world – spatial skills in bilingual education. Geography in European higher education. EUROGEO & SOP Oświatowiec, Toruń, 20:167-177.
  25. Piotrowska I. (2018). Technologie geoinformacyjne w podstawie programowej – wyzwanie dla nauczyciela geografii. [w:] Hibszer A., Szkurłat E. (red.) Nauczyciel geografii wobec wyzwań reformowanej szkoły. Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG, Sosnowiec, 8:33-49.
  26. Piotrowska I., Cichoń M., Mrula A., Nowak-Pierszalska K. (2013). Scenariusze zajęć z geografii.[w:] Dylak S. (red.), Strategia kształcenia wyprzedzającego, UAM, OFEK, Poznań.
  27. Piskorz S. (1995). Zarys dydaktyki geografii,  PWN, Warszawa.
  28. Sypniewski J. (2015). Wpływ Strategii Nauczania przez dociekanie naukowe na rozwój zainteresowań przyrodniczych uczniów oraz nabywanie kompetencji przyrodniczo-geograficznych w toku pozalekcyjnych zajęć Kółka Przyrodniczego, UAM, maszynopis.
  29. Szkurłat E. (2007). Psychologiczne i kulturowe uwarunkowania percepcji środowiska. [w:] Madurowicz M. (red.), Percepcja współczesnej przestrzeni miejskiej, WGiSR UW, Warszawa: 63-–72.
  30. Szkurłat E., Hibszer A., Piotrowska I., Rachwał T., Wieczorek T. (2019). Vademecum nauczyciela. Geografia. Wdrażanie podstawy programowej w szkole ponadpodstawowej. MEN, ORE, Warszawa.
  31. Taraszkiewicz M., Rose C. (2006). Atlas efektywnego uczenia (się), cz. I, Transfer Learning Sp. z o.o., Gdańsk.
  32. Wieber J.C. (1981). Étude du paysage et (ou?) analyse écologique. Travaux de l’ Institute de Géographie de Reims.