Jak to było ze zdalnym nauczaniem w Zespole Szkół w Barcinie?

Marzena Wolska

12 marca 2020 roku pozostanie na długo w mojej pamięci, zresztą nie tylko mojej…. Ta data wbije się  do głowy wszystkim mieszkańcom Polski, bo to zapowiedź czegoś nowego, groźnego, nieoczywistego.

Od początku nie próżnowaliśmy, powołaliśmy Zespół Kryzysowy, który poszukiwał, jak najlepszego  narzędzia do pracy w czasie rzeczywistym. Ponad tydzień nauczyciele naszej szkoły wraz uczniami i rodzicami testowali różne formy zdalnego kontaktu,w celu maksymalnego złagodzenia skutków czasowego ograniczenia pracy szkoły, spowodowanego stanem pandemii.  Szkoliliśmy się zdalnie, najpierw podczas rady pedagogicznej, potem w małych grupach. I poszło…. Byłam pod wrażeniem otwartości, chęci zrozumienia i opanowania pracy na MS Teams przez nauczycieli. Wiadomo, informatycy mieli pełne ręce roboty, ale udało się…

25 marca wszyscy uczniowie z klas IV-VIII i liceum zalogowali się na platformę Microsoft Office 365 wg loginów i haseł, które podali im wychowawcy. Na stronie szkoły i w  dzienniku elektronicznym została umieszczona instrukcja do logowania na tej platformie! Nauczyciele realizowali podstawę programową, sprawdzali wiedzę i umiejętności uczniów, a co za tym idzie, oceniali i klasyfikowali, stosując dotychczasowe zasady oceniania  i w oparciu o zasady wprowadzone na czas zdalnego nauczania.

30 marca zajęcia przyjęły bardziej sformalizowaną postać. Aż do końca roku szkolnego pracowaliśmy wg nowego planu, wykorzystując przede wszystkim platformę Microsoft Office 365, ale też inne narzędzie do zdalnej pracy.  Zdaję sobie sprawę, że nie zastąpiliśmy w ten sposób tradycyjnej edukacji szkolnej, chcieliśmy jednak podtrzymać nawyki uczenia się, pobudzać uczniów do wysiłku intelektualnego, zainspirować do sięgnięcia po ciekawą lekturę, sprowokować dyskusję. Nauczyciele byli do dyspozycji uczniów, gotowi do rozmowy, odpowiedzi na pytania. Nasze Panie Pedagog i Psycholog były  też do dyspozycji uczniów mających problemy emocjonalne, także tych, którzy ciężko znosili  trudny stan izolacji. Nad równowagą psychofizyczną czuwali też nauczyciele wychowania fizycznego podczas zdalnych zajęć.

Pani Dyrektor listy pisze…. Warto przeczytać choć jeden!

Pani Dyrektor podczas trwania  pandemii pisała sporo listów – do uczniów, rodziców, nauczycieli. Warto podtrzymywać kontakt, by wymieniać się informacjami, podnosić na duchu, czy życzyć sobie spokojnego dnia, zdrowia, radości. Pod linkiem znajduje się jeden z pierwszych listów.
http://zsbarcin.pl/79-aktualnosci/3024-zdalne-nauczanie-w-naszej-szkole

Nie wszystko jest takie samo….Artyści pracują

W planie było trochę zamieszania, bo plastyka, muzyka i technika zostały połączone i wyszły… zajęcia artystyczne, których bardzo brakuje w szkole. Na nich cuda się działy: Zostaliśmy w domach, ale nie tracimy ducha! Myślimy, tworzymy i jesteśmy kreatywni. Wykorzystując materiały, które uczniowie mieli w domach, stworzyli cudeńka zdobiące teraz ich pokoje. Zapraszamy do ich obejrzenia pod linkiem – pisze pani Agnieszka Korzempa – nauczycielka przedmiotów artystycznych.

https://www.facebook.com/118271341580232/videos/578312659557680/

Pani Agnieszka Korzempa po raz kolejny informuje: Muzea były zamknięte, ale  kontakt ze sztuką trwał! Uczniowie naszej szkoły w ramach lekcji artystycznych odtworzyli obrazy przy użyciu materiałów, które mieli w domach. Mamy zatem swoje muzeum! Czynne 24 godziny na dobę:) W swoich zbiorach posiadamy m.in.: Monę Listę, Damę z gronostajem (nie jedną!) Leonarda da Vinci, „Gwiaździstą noc” Van Gogha, dzieła takich mistrzów jak Vermeer, Michał Anioł, Paul Cezanne, Józef Chełmoński, Stanisław Wyspiański a nawet Beksiński. Zapraszam do zwiedzania i zapoznania się z naszą interpretacją dzieł sztuki pod linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=EknLktGrv3I&feature=emb_title

Życie jest sztuką, im więcej tchniesz w nie wyobraźni, tym lepszym okaże się dziełem. Uczniom z klasy IVa tej wyobraźni nie zabrakło i stworzyli rzeźby w warunkach domowych. Zapraszam do obejrzenia filmu – pisze pani Ewelina Ziętek  – nauczycielka plastyki, techniki i języka niemieckiego.

https://www.facebook.com/Zesp%C3%B3%C5%82-Szk%C3%B3%C5%82-w-Barcinie-118271341580232/videos/517574762243400/

Nauczanie zdalne na lekcjach języka polskiego

Dobrym pomysłem było wykorzystanie platformy  https://epodreczniki.pl/a/czym-jest-komiks-cz-i/DVcsFQpxZ. Wykorzystując materiały tam zaprezentowane, uczniowie przygotowali komiksy i umieścili je  je na stronie szkoły, o czym szerzej pisze pani halina kolińska – nauczycielka języka polskiego.

https://www.facebook.com/Zesp%C3%B3%C5%82-Szk%C3%B3%C5%82-w-Barcinie-118271341580232/videos/664284737758155/

Kolejna polonistka – pani Iwona Szkopiak zaproponowała swoim podopiecznym przeprowadzanie wywiadu z osoba, która sami sobie wybiorą. Pani Iwona niczego nie narzucała, to było zadanie dla chętnych. Jeden z uczniów twórczo podszedł do realizacji zadania. Zobaczcie, jak sobie poradził.

https://www.facebook.com/Zesp%C3%B3%C5%82-Szk%C3%B3%C5%82-w-Barcinie-118271341580232/videos/673344546801439/

Po kilku tygodniach zdalnej pracy uczniowie byli zwyczajnie zmęczeni, dlatego pani Halina Kolińska zaproponowała, że przeczyta tekst potrzebny do przeprowadzenia lekcji języka polskiego. Okrasiła swoję czytanie komentarzem, który ułatwia uczniom zrozumienie nowego materiału. Więcej informacji znajduje się pod linkiem

https://www.facebook.com/Zesp%C3%B3%C5%82-Szk%C3%B3%C5%82-w-Barcinie-118271341580232/videos/157035528954527/

Starając się trochę oderwać uczniów od typowych lekcji i wykorzystując ich predyspozycje,  nauczycielka języka polskiego- pani Hanna Robaczewska  zaproponowała uczniom pisanie… Tyle się dzieje na świecie, nasze życie się zmieniło. Można to opisać, ale można też zagłębić się w świat fantazji, co też zrobiła uczennica klasy V – Małgorzata Krukowska. Napisała dwa opowiadania, które wraz z komentarzem umieszczone są pod linkiem:

http://zsbarcin.pl/79-aktualnosci/3077-pomysl-na-wolny-czas

Czym jest dla mnie szkoła? Edukacja wczesnoszkolna prezentuje

Bardzo obawiam się o naszych najmłodszych uczniów. Zastanawiałam się, jak sobie poradzą podczas zdalnych lekcji. Podczas stacjonarnych zajęć przebywali cały czas ze swoją panią, a teraz widzą ją tylko w ekranie. Uczniowie z zapałem wykonywali zadania, które wymyślały dla nich panie wychowawczynie.

Na początek najmłodsi pokazali, czym jest dla nich szkoła. Informacje znajdują się pod linkiem.

https://www.facebook.com/watch/?ref=external&v=344575773192458

Uczniowie klas najmłodszych pisali też wiersze.  Wychowawczynie poruszały z nimi temat koronawirusa, czego efekt znajduje się tutaj:

http://zsbarcin.pl/79-aktualnosci/3017-wierszyki-naszych-uczniow-z-klasy-3-b

Potem próbowałam sobie odpowiedzieć na pytanie: Dlaczego niektórzy z taką ochotą odrabiają zadania domowe? I udało się. Odpowiedź jest prosta – mają pomysłowych nauczycieli. Wychowawczynie klas II Zespołu Szkół w Barcinie poprosiły swoich podopiecznych o zrobienie w domu „maszynki do dzielenia”. Tym sposobem zdalnie wprowadziły kolejny element z podstawy programowej, czyli dzielenie, ale nie wiem, czy uczniowie się zorientowali, bo tak dobrze się bawili, co udowadnia film znajdujący się pod linkiem: 

https://www.facebook.com/118271341580232/videos/237919867260683/

Uczniowie klas II  zostali zainspirowani przeczytaną lekturą Justyny Bednarek pt. „Niezwykłe przygody dziesięciu skarpetek” wykonali na zajęciach prace ze…. skarpetek.

https://www.facebook.com/Zesp%C3%B3%C5%82-Szk%C3%B3%C5%82-w-Barcinie-118271341580232/videos/538445643752189/

Wychowawczynie klas II postanowiły wplatać do zadań nagrane przez siebie atrakcje, wysyłały je  do wszystkich uczniów. Dzieci były zachwycone. 

https://www.facebook.com/watch/Zesp%C3%B3%C5%82-Szk%C3%B3%C5%82-w-Barcinie-118271341580232/

https://www.facebook.com/Zesp%C3%B3%C5%82-Szk%C3%B3%C5%82-w-Barcinie-118271341580232/videos/331439637814929/

https://www.facebook.com/watch/Zesp%C3%B3%C5%82-Szk%C3%B3%C5%82-w-Barcinie-118271341580232/

https://www.facebook.com/watch/Zesp%C3%B3%C5%82-Szk%C3%B3%C5%82-w-Barcinie-118271341580232/

Cały czas jestem na lekcjach z najmłodszymi uczniami, bo IIIa ruszyła w Polskę i zabrała mnie ze sobą. Zobaczcie sami.

Wraz z pierwszoklasistami, apeluję, aby zdrowo żyć i bronić się przed koronawirusem.

https://www.facebook.com/Zesp%C3%B3%C5%82-Szk%C3%B3%C5%82-w-Barcinie-118271341580232/videos/234854247715985/

Jestem ciekawa, czy zastanawialiście się kiedyś nad pytaniem: Jak poradziłby sobie świat bez samochodów? Zobaczcie, jak na to pytanie odpowiadali najmłodsi.
https://www.youtube.com/watch?v=ynbadpa1nSQ&feature=emb_title
Co to znaczy, że śmieci mogą mieć drugie życie? Zastanawiając się nad tym pytaniem, uczniowie klas drugich posprzątali swoje biurka. Wykazali się przy tym kreatywnością i zaangażowaniem.
https://www.facebook.com/Zesp%C3%B3%C5%82-Szk%C3%B3%C5%82-w-Barcinie-118271341580232/videos/269454724088727/

Święta Majowe, to zawsze była okazja, żeby “ubrać” szkołę w biało – czerwone barwy. W tym roku jednak było inaczej. Uczniowie z klas I-III świętowali, jak potrafili, np. ubrali się w specjalne stroje, przygotowali rekwizyty, śpiewali. To wszystko zaprezentowali podczas zdalnych lekcji, a jeszcze zaangażowali rodziców do pomocy. Zapraszam obejrzenia pod linkiem:

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=3659231267484204&id=118271341580232

Nigdy bym nie pomyślała, że pierwszoklasiści potrafią pisać książki. Nie tylko napisali, ale podzielili się wrażeniami z przebiegu pracy podczas lekcji. Opowiadaniom nie było końca. Byłam zachwycona kreatywnością i radością, z jaką tworzyli swoje dzieła. Książki w wykonaniu naszych najmłodszych uczniów po prostu trzeba zobaczyć i wysłuchać, bo Nela Koprowska z klasy Ia czyta  swoją bajkę.

https://www.facebook.com/watch/?ref=external&v=919341565161056

https://www.facebook.com/118271341580232/videos/2317549798549916

Ze względów bezpieczeństwa działania gromad zuchowych i drużyn harcerskich zostały zawieszone. Zuchy z gromady „Szare Wilczki” działającej przy Zespole Szkół w Barcinie nie boją się wyzwań i nawet w tak trudnym czasie, pozostając w domach, wykonują różne działania. To smutne, że nie mogą się zobaczyć, ale podziwiam ich za chęć działania – nawet zdalnie.  Niektóre z nich dokumentowały za pośrednictwem zdjęć. Muszę przyznać, że wszyscy poradzili sobie wspaniale.

https://www.youtube.com/watch?v=jqlcVFkbfOs&feature=emb_title

Uczniowie naszej szkoły zaangażowali się w ogólnopolską akcję społeczno – edukacyjną „ŻONKILE” upamiętniającą rocznicę wybuchu Powstania w Getcie Warszawskim. W ramach tej akcji uczniowie wykonali papierowe ŻONKILE, które symbolizują pamięć, szacunek i nadzieję, a związane są z postacią Marka Edelmana, ostatniego przywódcy Żydowskiej Organizacji Bojowej, który co roku w dniu 19 kwietnia, w każdą rocznicę wybuchu powstania, składał te kwiaty pod pomnikiem Bohaterów Getta. Wszystko to zrobili wraz z nauczycielami świetlicy, którzy łączyli się z nimi zdalnie.

http://zsbarcin.pl/79-aktualnosci/3059-pamiec-szacunek-i-nadzieja-ukryte-w-papierowych-zonkilach

Nauczyciele historii – i nie tylko –  zawsze wiedzą, co jest dla uczniów ważne. Z okazji Świąt Majowych jak Święto Pracy, Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, Dzień Polonii i Polaków za granicą, Święto Narodowe Trzeciego Maja, Dzień Zwycięstwa, uczniowie naszej szkoły wykonali prace plastyczne o wybranym święcie, które można obejrzeć w galerii. Znajdziecie tam też sposoby udekorowania swojego otoczenia z okazji tychże świąt.

https://www.facebook.com/watch/?ref=external&v=264268574976274

Mimo pandemii zajęcia dodatkowe trwają – Microsoft Teams pozwala również na organizację zajęć dodatkowych, np. z  historii. Spotkania odbywają się w  poniedziałki i środy, skierowane są do uczniów, którzy lubią i interesują się historią. Pierwsze zajęcia były  o Stanisławie Auguście Poniatowskim i czasach stanisławowskich. Zainspirowani obiadami czwartkowymi króla Stanisława uczniowie postanowili zwoływać swoje obiady poniedziałkowe i środowe. Dyskutowali  o rewolucji francuskiej, zimnej wojnie, o Stefanie Batorym, o wyprawie kijowskiej, oceniali panowanie Zygmunta III Wazy. Rozmawiają, wymieniają się argumentami, ciekawostkami, pod czujnym okiem p. Grażyny Sudoł. To bardzo ciekawy sposób realizacji zadań dodatkowych dla uczniów, szczególnie że pomysłodawcami tego przedsięwzięcia są Uczniowie.

Zajęcia z matematyki dla pierwszej klasy liceum odbywają się online na platformie Microsoft Teams. Podczas lekcji pan Tomasz Woźnicki wykorzystuje oprogramowanie Magic IBW Board, które pozwala na dodanie monitora Samsung 65” jako tablicy do pisania. Uczniowie dzięki temu widzą, co nauczyciel notuje, mogą poprosić o powrót do poprzedniej strony, a ponadto wszystkie strony są zapisywane jako pliki w formacie PDF i przesyłane do ucznia. To prawie jak na lekcji:) W tym trudnym czasie matematycy pracują na wiele różnych sposobów, chcą zachęcić uczniów, aby poszerzali wiedzę, a nie tylko zdobywali oceny:) Przedstawiam jeden z filmików przygotowany przez nauczyciela matematyki – pana Leszka Owieśnego. 

https://www.youtube.com/watch?v=uVlzKjbbpts&feature=emb_title


Dzień Ziemi lub inaczej  Światowy Dzień Ziemi to najważniejsze ze świąt ekologicznych. Zazwyczaj, kiedy Ziemia obchodzi swoje święto ludzie sadzą symboliczne drzewka i zbierają śmieci z zielonych terenów. W tym roku, z powodu koronawirusa, byliśmy zmuszeni zostać    w domu. Jednak chcieliśmy pokazać, że mimo wszystko pamiętamy o naszej planecie. Uczniowie naszej szkoły wykonali prześliczne kartki z okazji Dnia Ziemi. To piękny gest dla naszej planety, a jednocześnie rozwijanie wrażliwości i otwartości na potrzeby planety.

https://www.youtube.com/watch?v=FWg9vXaC_0Q&feature=emb_title


W czasie, kiedy przyszło nauczycielom nauczać na odległość, trudność w przekazywaniu nowych treści znacznie wzrosła. Jak sobie z tym poradzić? Próbują pobudzać i rozwijać aktywność i kreatywność  uczniów. Na chemii również! Obok prezentacji, kart pracy, ćwiczeń z learning apps i spotkań z Panem Belfrem na YouTube, czasami pojawiają się nietypowe zadania. Na przykład uczniowie klasy 7b poznając nowe związki chemiczne, ich nazwy i wzory, konstruowali też modele przestrzenne cząsteczek. Natomiast uczniowie klas 8b i 8c przygotowując się do realizacji treści z nowego działu, sporządzili notatkę wizualną o tzw. „pochodnych węglowodorów”. W ten sposób odkryli, że wiele substancji z grupy tajemniczych „pochodnych” znają z codziennego życia, np. kwas octowy zawarty w occie. Niektórzy uczniowie podjęli wyzwanie i samodzielnie eksperymentowali w domu, sprawdzając, jak alkohol wpływa na białko. Jednocześnie poznali negatywny wpływ alkoholu na organizm człowieka, który przecież w większości zbudowany jest z białek. Sami też przeprowadzali doświadczenia. Oto jedno z nich.

https://www.facebook.com/watch/?ref=external&v=295597521813882

Od listopada 2019 roku do lutego 2020 roku na zajęciach z biologii uczniowie  pracowali nad interdyscyplinarnym projektem edukacyjnym „Co łączy biologię z geografią? Poznali biomy kuli ziemskiej. Na początku zdobyli wiedzę na temat biomów występujących na Ziemi, a następnie przygotowali grę planszową, wykorzystując QR-kody jako pytania. Pracę nadzorowały Pani Dominika Wysocka – nauczycielka biologii oraz Pani Katarzyna Czyżewska – nauczycielka geografii. Efekty  pracy można zobaczyć w załączonej prezentacji.

http://zsbarcin.pl/dokumenty/201920/Co%20%c5%82%c4%85czy%20biologi%c4%99%20z%20geografi%c4%85.pdf

Uczniowie klas siódmych uczestniczyli w innowacji pedagogicznej „Spacerując po Milky Way” realizowanej na zajęciach pozalekcyjnych. Innowacja była związana z astronomią, która jest nieobecna w podstawie programowej z fizyki. Głównym celemzajęć było rozbudzenie wśród uczniów zainteresowania astronomią, poznanie praw opisujących przebieg zjawisk fizycznych i astronomicznych w przyrodzie

Dobre relacje to jest to!

Praca zdalna obejmuje też rewalidację indywidualną. Spotkanie na platformie Microsoft 365 Teams jest prawdziwą przyjemnością, a nie tylko nauką, czy doskonaleniem umiejętności. Julka bardzo chętnie uczestniczy w tych zajęciach i sprawia jej „frajdę”, że może się zobaczyć z panią Małgorzatą Wiland. Na  zajęciach ćwiczą ułamki dziesiętne, nazwy produktów w języku angielskim oraz… z pomocą Mel B poprawiają kondycją ramion:) Ten filmik to ich pierwsze spotkanie. Zajęcia nagrano głównie po to, aby sprawdzić, czy ta zdalna komunikacja się sprawdza czy nie. Okazuje się, że wszystko gra, a małe niedociągnięcia są korygowane.

Będzie dobrze

Społeczność uczniowska Zespołu Szkół w Barcinie wzięła  udziału w akcji „Będzie dobrze”. Łączyła ona ludzi na całym świecie, którzy wspierali się wzajemnie w tym trudnym czasie. Uczniowie przekazali pozytywną energię innym i w komentarzu umieścili swój uśmiech. Pomysłodawcami akcji  byli członkowie Samorządu Szkolnego. To ważne, aby uczniowie byli sprawcami akcji i szkolnych przedsięwzięć.

Zdalna rewalidacja

Zespół Pedagogów Specjalnych pisze: Choć ten proces nauczania jest męczący i czasami trudny dla każdej ze stron. Opracowaliśmy strategię nauczania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, co ułatwia nam realizację zadań. Zespół pedagogów specjalnych stworzył swoje miejsce w Microsoft Teams, w którym systematycznie się spotykamy, tworzymy ciągle nowe strategie, pomysły w nauczaniu zdalnym, omawiamy bieżące wymagania edukacyjne, trudności, dzielimy się doświadczeniami i materiałami dydaktycznymi. Po dokonaniu oceny zasobów rodzinnych i technicznych uczniów realizujemy zajęcia rewalidacji indywidualnej, zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, logopedyczne, towarzyszymy w procesie nauczania jako nauczyciele współorganizujący proces kształcenia. Izolacja wygenerowała w nas kreatywność w posługiwaniu się platformą Teams Microsoft 365, komunikacją przez Messenger, komunikatory, telefony, MMSy, SMSy, maile. Jeśli nie ma innej możliwości, drukujemy karty pracy i dostarczamy   do domu. Bardzo nas cieszą realizowane przez uczniów zadania i bardzo pomocny wkład rodzica w nauczaniu.

A tymczasem na lekcjach wychowania fizycznego

Kto podejmie wyzwanie?

Nauczyciele wychowania fizycznego tak pisali do swoich uczniów: Kochani, lubicie wyzwania? Wasi nauczyciele wyzywają Was na pojedynek

Poniżej zobaczycie filmik, na którym pan Piotr Brokos po mistrzowsku wykonuje ćwiczenia. Wystarczy to tylko powtórzyć

Każdy uczeń, który podejmie się wyzwania, nagra film i prześle do nauczyciela, z którym ma lekcje wychowania fizycznego, zostanie nagrodzony oceną za aktywne spędzanie czasu wolnego. Możecie także wrzucać je w komentarze pod tym postem

https://www.youtube.com/watch?v=yi3qPhzOv1M&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0783kcdOoqknAWxL2OmtB1E_qLj9H7nOS7u8jpI5_MaJ8tlkUGJlIScCM

http://zsbarcin.pl/79-aktualnosci/3095-lekcje-on-line-wychowanie-fizyczne

Można popływać i popracować nad rozwijaniem swoich umiejętności nawet jak basen zamknięty?

Uczniowie rozwijali swoje pasje i pokazali, że potrafią sobie radzić w trudnych sytuacjach. Kacper Sadłowski z klasy Ve pokazał filmik, jak pływa w stawie obok domu. Bardzo się cieszę, że uczniowie dzielą się takimi pomysłamii:)

https://www.facebook.com/watch/Zesp%C3%B3%C5%82-Szk%C3%B3%C5%82-w-Barcinie-118271341580232/

Zdrowe jedzenie – znany czy nieznany rewir?

W ramach zdalnych lekcji wychowania fizycznego uczniowie klas IV, Vb, Vd, VIIc oraz II LO włączyli się do wspólnego projektu, który dotyczył prowadzenia zdrowego stylu życia oraz sposobów na niemarnowanie żywności. Uczniowie klasy IV mieli za zadanie przygotować piramidę żywieniową, klasa Vd wykonała plakaty na temat tego, jakie są sposoby na niemarnowanie żywności. Z kolei uczniowie klasy Vb, VIIc oraz II LO przygotowali zdrowe śniadanie. W filmie pokazane są prace przesłane przez uczniów.

https://www.facebook.com/watch/?v=570680276901966

Nie było tak źle

Nie było tak źle. Można było się pouczyć, pośmiać, realizować pasje i dłużej pospać. Jednak nic nie zastąpi nauczania stacjonarnego, bo szkoła to przede wszystkim relacje, a tych podczas zdalnego nauczania zdecydowanie brakuje.

Problemem, jak pewnie w każdej szkole, było ocenianie. Nauczyciele oceniali głównie zaangażowanie i wkład pracy podczas lekcji. Jednak punktowali też testy, sprawdziany, zadania wykonane w domu. Często towarzyszyło im wtedy pytanie o samodzielność wykonanego dzieła… Odpowiedź zachowali pewnie dla siebie, bo przecież nie należy generalizować.